Gegevensbeschermingsverklaring 'T Leerke
Uw persoonsgegevens worden door ’T Leerke verwerkt voor patiëntenzorg op basis van artikel 9, 2e lid, h) en artikel 9, 3e lid van de Algemene Verordening Gegevens-bescherming. U kan ons, via een verzoek per mail (joke@tleerke.be) altijd vragen welke gegevens wij over u verwerken en ze desgevallend laten verbeteren en/of vernietigen. Daarbij is het mogelijk dat wij u vragen om uw identiteit te bewijzen zodat wij de gegevens aan de juiste persoon bezorgen. Als u vragen heeft over de manier waarop wij uw gegevens verwerken, kan u zich wenden tot Joke Jaspers, zaakvoerder (joke@tleerke.be) . Bent u het niet eens met de manier waarop wij uw gegevens verwerken, kan u zich wenden tot de Gegevensbeschermingsautoriteit (www.gegevensbeschermingsautoriteit.be - Drukpersstraat 35 te 1000 Brussel).
Het algemeen privacybeleid van ’T Leerke, praktijk voor persoonlijke groei en ons beleid op het vlak van gegevensverwerking vindt u op hieronder.
’T Leerke hecht groot belang aan de bescherming van uw persoonsgegevens en we verwerken uw persoonsgegevens met de nodige zorg en aandacht voor de veiligheid van deze gegevens. Persoonsgegevens zijn alle gegevens die toelaten dat u als persoon geïdentificeerd kan worden. ’T Leerke houdt zich aan de wettelijke bepalingen rond de bescherming van persoonsgegevens en de rechten die u als cliënt/patiënt heeft (waaronder de nieuwe Europese verordening en de wet op patiëntenrechten). De persoonsgegevens en gezondheidsgegevens worden verwerkt door de medewerkers van ’T Leerke en worden enkel verwerkt voor de doeleinden waarvoor ze ingezameld zijn en enkel zolang dit hiervoor nodig is.
De persoonsgegevens worden door ’T Leerke verwerkt met als doel het verzorgen van een goede zorg, zowel naar preventie als naar diagnose en behandeling toe (AVG artikel 9.1.f). We houden ons aan de wettelijke verplichtingen die ons als zorgverlener zijn opgelegd (AVG artikel 6.1.c), en zijn onderhevig aan het beroepsgeheim (of geheimhoudingsplicht) (AVG artikel 9.3).
Een aantal persoonsgegevens kunnen verder gebruikt worden voor de financiële afhandeling van uw consultatie en voor boekhoudkundige verwerkingen.
In bepaalde gevallen hebben ook medewerkers, collega’s, andere verwerkingsverantwoordelijken of verwerkers (beperkte) toegang tot bepaalde persoonsgegevens, bijvoorbeeld bij de aanmeldingen, het vastleggen van afspraken, het algemeen dossierbeheer en klassement of in functie van mono- of multidisciplinaire diagnostiek en/of behandeling. Ook zij, zijn gebonden aan de discretieplicht en hebben niet meer toegang tot uw gegevens dan strikt noodzakelijk voor het uitvoeren van hun takenpakket.
Uw dossier dient, volgens de wettelijke bepalingen, 30 jaar bewaard te worden. Overige informatie die niet tot uw dossier behoort, wordt volgens de wettelijk vastgelegde termijnen bewaard of niet langer dan noodzakelijk voor het vervullen van het doel van de verwerking.
De gegevens die we van u verwerken, worden enkel in het kader van uw zorg, gedeeld met andere zorgverleners of dienstverleners met wie u een behandelrelatie hebt of anders geanonimiseerd gedeeld. Enkel deze informatie wordt gedeeld die noodzakelijk is voor uw behandeling/opvolging door een andere zorgverlener/dienstverlener.
In het kader van wettelijke verplichtingen zoals terugbetalingen door het RIZIV en/of terugbetalingen (uit een aanvullende verzekering) van verstrekte hulp door verzekeringsinstellingen/ziekenfondsen, worden bepaalde gegevens ook hiermee gedeeld, alsook voor niet-verzekerde patiënten ten laste van het OCMW.
U hebt het recht op inzage van uw eigen persoonsgegevens. U kunt deze opvragen, inkijken en eventueel vragen te wijzigen. In bepaalde gevallen kunt u ook vragen om de verwerking van de gegevens tijdelijk te beperken. Een vraag tot het verwijderen van persoonsgegevens of beperking van de verwerking ervan kan enkel indien er geen wettelijke verplichtingen op de verwerking en bewaartermijnen van deze gegevens rusten. Vragen tot inzage in uw dossier kunt u, schriftelijk, richten aan uw behandelaar. Bij vragen of klachten kunt u ook steeds bij uw behandelaar terecht.
Indien u een inbreuk vermoedt op de verwerking van uw persoonsgegevens en uw behandelaar kan geen uitsluitsel bieden, hebt u de mogelijkheid een klacht neer te leggen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA).
Welke gegevens verzamelen/verwerken we?
- Voor- en achternaam
- Geslacht
- Geboortedatum
- Rijksregisternummer
- Adresgegevens
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- Overige gegevens die je actief verstrekt door bijvoorbeeld het contactformulier in te vullen, telefonisch of per mail,...
- Gegevens over jouw activiteiten op onze website (website)
- IP-adres (website)
- Internetbrowser en apparaattype (website)
Onderstaande bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens verwerken we enkel indien deze relevant zijn in het kader van de begeleiding.
- Gegevens over personen jongeren dan 16 jaar
- Gezondheidsgegevens
- Genetische gegevens
- Ras of etnische afkomst
- Politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen of het lidmaatschap van een vakbond
- Gegevens met betrekking tot iemands seksueel gedrag of seksuele gerichtheid en/of genderidentiteit
- Persoonsgegevens betreffende strafrechtelijke veroordelingen en strafbare feiten